home Menu close
menu MENU

Fortellinger om begrep

Denne boken inneholder tolv fortellinger bygget opp rundt tolv ulike begreper. Fortellingene kan benyttes som et supplement til kartleggingen om begrepsforståelse.

Forfatter: Hanne Vestby ill: Kathrine Kristiansen ISBN: 978-82-90910-84-1

kr kr 175,00

Lagerstatus: På lager

SKU: 978-82-90910-84-1
Beskrivelse

Denne boken inneholder tolv fortellinger bygget opp rundt tolv ulike begreper. Fortellingene kan leses i egenvalgt rekkefølge, med unntak av første og siste fortelling. I første fortelling introduseres rammefortellingen med bamsen, Kose, som forteller og jeg-person. Siste fortelling oppsummerer og tar for seg begrepet familie som går som en rød tråd i gjennom hele boken.


Fortellingene er skrevet med det formål å motivere til samtale og videre arbeid med de ulike begrepene som er angitt i innholdsfortegnelsen. I tillegg har hver fortelling flere tema det er mulig å spinne videre på. Selv har jeg god erfaring med å bruke hver enkelt tekst til flere formål. Jeg tenker det er viktig at hver enkelt formidler gjør seg godt kjent med innholdet i fortellingene på forhånd. Barn griper gjerne spontant tak i ulike elementer og innleder til egenmotiverte og gode samtaler. Det er opp til deg som formidler hvordan du viderefører samtalen og hva ditt formål med fortellingene er. De ulike samtalene må nødvendigvis ikke komme rett i etterkant av høytlesningen, men kan fordeles utover en lengre periode med arbeid. Her finnes altså ingen bestemt oppskrift, bare flere muligheter. Eksempler på ulike andre tema fortellingene inviterer til er kjæledyr, tannfelling, vennskap, etnisitet, selvstendighet, yrker, respekt, toleranse, tro, fritidsaktiviteter og trafikk.


Tema:


• Introduksjon barnehage • Hverdagskompetanse • Måling • Retning • Tall og telling • Tid • Vær og temperatur • Funksjon • Farge • Plass/posisjon • Størrelse • Form • Familie


Råd&Tips

Målgruppen er i hovedsak barn i 5-7 årsalderen. Brevet fra Kose til leserne, hvor han kort introduserer seg selv, er skrevet spesielt med tanke på barn i skoleforberedende grupper i barnehagen. Her møter de noen ord og uttrykk som vil dukke opp i fortellingene. Jeg har bevisst begrenset bruk av en del skolerelaterte ord og uttrykk for å gjøre tekstene enkle å kjenne seg igjen i for alle i målgruppen. Bla. blir elever omtalt som barn og SFO er ikke benyttet som arena for handlingen.