home Menu close
menu MENU

Språkutvikling hos barn med språkvansker

Språktrening etter Karlstadmodellen; 3 bøker i 1

Performative kommunikasjon, Ordstadium og Enkel grammatikk er en bok som gir forslag til språktrening i de tidlige stadiene av barnets språklige utvikling.

Forfatter: Irene Johansson  ISBN: 978-82-8360-077-3

kr kr 695,00

Lagerstatus: På lager

SKU: 978-82-8360-077-3
Beskrivelse

Boken er sammensatt av tre deler, der den første delen (Performative kommunikasjon) handler om barnets førspråklige kommunikasjon og forberedelser innenfor språkets framvekst. Den andre delen (Ordstadiet) er om de tidligste stadiene i den språklige utviklingen. Den tredje delen (Enkel gramamtikk) har fokus på utvikling og framvekst av grunnleggende grammatikk.


Den første delen av boken har som mål å stimulere den tidlige kommunikasjones innhold og bruk, men også kommunikasjonens verktøy som blikkontakt, lyd, gester og tegn. Bokens andre og tredje del inneholder praktiske øvelser som omfatter ulike deler av språket; ordforråd, grammatikk, fonologi/prosodi og pragmatikk i tillegg til en kort teoretiske begrunnelse til øvelsene.


Boken er tillegnet alle de barna som må kjempe for å utvikle sitt språk, og alle de voksne som hjelper og støtter barna i deres streben mot et mer avansert spårkferdighet.


Til boken finner du også arbeidsark som kan kjøpes og laste ned som pdf.



Iréne Johansson er grunnleggeren av Karlstadmodellen og tidligere professor i fonetikk ved Umeå universitet og professor i spesialpedagogikk ved Karlstad universitet.

Råd&Tips

Karlstadmodellen er en modell for språktrening for personer med språk-, tale- eller kommunikasjonsvansker. Karlstadmodellen er basert på barns naturlige språkutvikling og tilbyr konkrete forslag til øvelser og materiell til språktrening. Modellen kan brukes overfor barn, unge og voksne med ulike typer språk-, tale- og kommunikasjonsvansker i alle aldre og uavhengig av diagnose.

Karlstadmodellen har et verdigrunnlag som er tuftet på grunnleggende menneskerettigheter- alles rett til å få lære, utvikle og bruke språket, - og til å leve et selvstendig og meningsfylt liv på lik linje med andre samfunnsborgere. Karlstadmodellen vektlegger pedagogiske prinsipper som struktur, kontinuitet og tydeliggjøring.

Kurs og veiledning

Det er 36 veiledere som er utdannet i Karlstadmodellen i Norge. Disse kan tllby kurs både for store og mindre grupper, samt individuell veiledning av språktrening rundt ett eller flere barn.  Veilederne i karlstadmodellen jobber som fagpersoner i Statped, PPT, barnehager og skoler og det er også foreldre som har veilederutdannelsen. For mer informasjon om kurs se http://www.iakmnorge.no