home Menu close
menu MENU

STL + Håndbok

Å skrive seg til lesing med lydstøtte - Sandviken modellen.
144 sider med praktiske ukeoppgaver.
Forfattere: Mona Wiklander og Liselotte Sjødin Oversetter: Thomas Braut ISBN: 978-82-90910-96-4 

kr kr 595,00

Lagerstatus: På lager

SKU: 978-82-90910-96-4
Beskrivelse

I denne håndboken får du som lærer en beskrivelse av metoden, hvordan man kommer i gang, hva man skal tenke på før oppstarten og hvordan man bør jobbe med STL+.


Boken inneholder konkrete arbeidsbeskrivelser og gode tips uke for uke for 1.-3. trinn, innblikk i det forberedende arbeidet og fokus på den språklige bevisstheten. Innholdet og tipsene i boka er basert på 10 års erfaring med utstrakt bruk av metoden.

Råd&Tips

STL+ (Skrive seg til lesing med talestøtte) innebærer nye muligheter innen lese- og skriveopplæring. Når eleven trykker ned bokstavtasten høres lyden av bokstaven umiddelbart, og når han trykker mellomroms tasten blir hele ordet opplest. Han får straks bekreftet om det var det ordet han ville skrive. Hvis ordet er feilskrevet, hører han at noe skurrer og kan rette det opp selv, eller få hjelp av lærer. Han lytteskriver, og etter punktum leses hele setningen høyt av talesyntesen. Han lytteleser produktet ‘med ørene’ for deretter å lese teksten selv fra skjermen. 

STL+ bygger på dialog med elevene, individuelt og i fellesskap, og blir dermed mer omfattende enn en metode. Det blir en pedagogisk arbeidsform som setter fokus på elevenes aktivitet med språk og tekster og som gir grunnlag for språkutvikling og kunnskap. I læringssamtalen med enkelteleven om hans tekst kommer læreren først tett på den enkelte, og kan dermed gi han den støtten han trenger i læringsøyeblikket. Fellessamtalen involverer alle elevene i felles refleksjon om språk og tekstsjangere.

STL+ endrer læringsmiljøet på en måte som fremmer inkludering, deltakelse, mestring og læring i eget tempo. Alle elever arbeider med samme verktøy og tema med utfordringer tilpasset sine evner og modenhetsnivå som del av ordinær opplæring innenfor rammen av klassen. STL+ er også blitt en arbeidsform for andre grupper i skolesystemet enn for elever med spesielle behov og spesialundervisning. Med tidlig innsats for elever på 1.trinn, med skrive- og leselæring for alle elever blir det et sterkt forebyggende tiltak som også favner elever med norsk som 2. språk. Det blir et verktøy for voksne innvandrere som skal lære norsk i et alfabetiseringsprosjekt i tillegg til norske voksne med rett til opplæring på grunnskolens område.