home Menu close
menu MENU

Snegl - hånddukke

28 cm. Om det er Søren snegl eller bare en ganske alminnelig snegl kan man ikke se på hånddukken. Den kan bevege hals, hode og munn, og den kan trekke seg helt inn i sneglehuset sitt. Et eventyr om sneglens hus medfølger i engelsk utgave. Dukken inngår i materialet Steg for Steg som Stopp-opp-sneglen.
Folkmanis

kr kr 450,00

Lagerstatus: På lager

SKU: 232028
Beskrivelse

Dukkene


De to dukkene, den impulsive valpen og den rolige sneglen, brukes som introduksjon til en del av leksjonene. Du finner forslag til dukketekster i personalveiledningen, del tre. Noen liker godt å bruke dukker i til knytning til leksjonene, og du kan selv lage egne tekster og utvide dukkenes rolle i arbeidet


med Steg for Steg.


 


Dukketekster


Dukketekst 1


Finn gjerne på gode navn på valpen og sneglen sammen med barna. Bruk disse navnene i stedet for impulsivvalp og rolige snegle. Begynn med valpen bak ryggen din og sneglen i esken.


VOKSEN: I dag har jeg med meg to venner som jeg gjerne vil at dere skal møte. Her er den ene av dem.


VALPEN: (Valpen kommer frem og peser, bjeffer og logrer med halen.)


VOKSEN: Dette er den impulsive valpen. Ordet impulsiv betyr å gjøre det første som faller en inn. Den impulsive valpen gjør alt det som måtte falle ham inn, og han gjør det fort og høyrøstet. Nå vil jeg ta med meg den impulsive valpen rundt slik at dere får hilse på ham.


VALPEN: (Valpen er urolig og irriterer med å dra i håret og klærne til barna, slikke dem i ansiktet, snuse på dem og bjeffe.) (Se situasjonen an, noen barn er redd for hånddukker.)


VOKSEN: (Trekker valpen tilbake inn i armene sine) Er det på denne måten du skaffer deg venner? (Til barna) Jeg trenger litt hjelp! Jeg har en venn til som jeg tror kan hjelpe oss.


SNEGLEN: (Kommer ut av esken sin og ligger inne i sneglehuset, før den langsomt kommer ut.)


VALPEN: (Valpen bjeffer mot sneglen.)


SNEGLEN: (Gjemmer seg inne i sneglehuset igjen. Etter en liten stund kommer den forsiktig ut igjen. Beveger munnen og snakker langsomt) Jeg ble så overrasket. Jeg liker ikke så godt at du bjeffer så høyt.


VOKSEN: Rolige snegle, fint at du gir beskjed når det er noe du ikke liker. Nå vil jeg gjerne at du og den impulsive valpen skal bli bedre kjent. (Sneglen og valpen hilser på hverandre med poten og følehornene.)


VOKSEN: Valpen og sneglen kommer til å være sammen med oss i flere samlinger fremover. Takk for denne gangen begge to, vi gleder oss til å se dere igjen.


VALPEN: (Forsvinner bjeffende ut.)


SNEGLEN: (Vinker med følehornene.)


 


Dukketekst 2


Her kan dukkene brukes til å introdusere oppvarmingsleken "Kongen befaler".


VOKSEN: (Se på valpen og sneglen.) Hei, impulsive valp og rolige snegle. Vi skal snart leke en lek som heter "Kongen befaler", men vi trenger litt hjelp. Vi må øve på hva som kan være likt og hva som kan være forskjellig. Jeg tenkte at dere to skal få prøve å vise hva likt og forskjellig kan være.


VALPEN: (Nikker med hodet.)


SNEGLEN: (Nikker med følehornene.)


VOKSEN: (Henvende deg til barna og si:) Jeg kommer til å spørre impulsive valp og rolige snegle om de kan gjøre noe, og jeg vil gjerne at dere forteller om de gjør det samme eller forskjellig. (La barna fortelle, om de gjorde det samme eller forskjellig, etter hver handling dukkene gjør.)


VOKSEN: Sett nesen i været (La dukkene gjøre det samme.)


VOKSEN: Gjorde rolige snegle og impulsive valp det samme? Ja, det gjorde de. Her er en ny oppgave. Legg nesen i gulvet (La dukkene gjøre det samme.)


VOKSEN: Ja, rolige snegle og impulsive valp gjorde det samme. Her er en ny oppgave. Vær helt rolig. (La valpen være urolig og sneglen rolig.)


VOKSEN: Gjorde de det samme? Nei, de gjorde forskjellige ting. La oss prøve noen flere oppgaver.


VOKSEN: Hopp høyt opp. (La valpen hoppe høyt og la sneglen være i ro.)


VOKSEN: Gjorde de det samme? Nei, valpen og sneglen gjorde ikke det samme, det var forskjellig.


VOKSEN: Takk impulsive valp og rolige snegle for at dere hjalp oss. (Legg dukkene vekk.)


Fortsett med "Kongen befaler".


 


Dukketekst 3


La valpen og sneglen ha en vennskapelig krangel om hvor fort de skal huske.


VALPEN: Fort!


SNEGLEN: Sakte!


VALPEN: Fort!


SNEGLEN: Sakte!


VALPEN: Nei, fort!


SNEGLEN: Nei, sakte!


VOKSEN: Hei impulsive valp og rolige snegle. Hva skjer?


VALPEN: Jeg liker å ha stor fart på husken. Jeg skal huske sammen med rolige snegle, men han vil bare ha sakte fart.


SNEGLEN: Jeg liker å ha sakte fart på husken, for ellers blir jeg redd.


VOKSEN: Dette høres ut som Lasse og Sigurd da de klatret i treet. Dere ønsker å gjøre den samme tingen/aktiviteten, men dere har ulike følelser om det (La dukkene nikke.)


VOKSEN: Hvordan skal dere ordne det slik at begge blir fornøyde?


SNEGLEN: Vi kan huske hver vår gang.


VALPEN: Det var lurt. (Valpen og sneglen forsvinner.)


VOKSEN: Dere kan like forskjellige ting, men fortsatt være venner. Impulsive valp og rolige snegle viste oss at de brydde seg om hverandre ved å gå med på å snakke sammen om problemet og finne en løsning.


 


Dukketekst 4


La valpen ha bøyd hode, øynene gjemt bak potene og gråte.


VOKSEN: Hva har skjedd impulsive valp? Jeg hører du griner. Er du lei deg?


VALPEN: (Hvisker til deg.)


VOKSEN: Impulsive valp forteller meg at han har lekt med en annen valp, og så løp de etter hverandre, da den andre valpen ved et uhell bet han i halen. Impulsive valp vet at det var et uhell, men det gjør vondt.


SNEGLEN: (Kommer krypende frem med en bandasje i munnen som den legger ved siden av valpen.)


SNEGLEN: Her er en bandasje til halen din. Kanskje det vil hjelpe.


VALPEN: (Viser glede ved å gi en klem og et glad bjeff.) Tusen takk!


VOKSEN: (Henvender seg til valpen.) Jeg kan hjelpe deg å feste bandasjen på halen din.


SNEGLEN: Det er leit at det er vondt for deg. Håper det snart blir bedre.


VOKSEN: Takk rolige snegle, for at du hjelper vennen din. Du fant en måte å gjøre ham glad.


 


Dukketekst 5


Begynn med valpen, hold sneglen bak ryggen din.


VALPEN: (Bjeffer og knurrer, virker svært sint.)


VOKSEN: Hvordan har du det, impulsive valp?


VALPEN: (Knurrer inn i øret ditt.)


VOKSEN: Du er veldig sint. (Til barna) Hvem vil spørre valpen hvorfor han er så sint? (Et av barna spør.)


VALPEN: Jeg har gravd ned hundebeinet mitt, og nå husker jeg ikke hvor!


SNEGLEN: (Kommer frem fra bak ryggen din.) Ro deg ned - stopp opp og tenk. Trekk pusten dypt. (Tar flere lange åndedrag foran valpen.)


VALPEN: (Tar noen lange åndedrag og begynner å roe seg ned.)


VOKSEN: Det er en god måte å roe seg ned på. Takk for at du viste valpen og oss andre hvordan man gjør det. La oss trekke pusten dypt en gang. (Pust sammen med barna.)


SNEGLEN: (Tell langsomt til tre.) 1…2…3


VOKSEN: A-ha, så telling er en annen måte å roe seg ned på når man er veldig sint. La oss prøve det (Barna teller sammen med den rolige sneglen.).


VALPEN: (Hvisker deg i øret.)


VOKSEN: Å, du tenker på en annen måte å roe seg ned på. Hva går den ut på?


VALPEN: (Sier sakte) Ro deg ned.


VOKSEN: Jeg skjønner. Vi kan si "Ro deg ned" til oss selv. Nå sier vi alle sammen "Ro deg ned" til oss


selv. (Barna sier "Ro deg ned".)


VALPEN: (Hvisker deg i øret.)


VOKSEN: Flott! Nå som valpen har roet seg ned, husker han hvor han har gjemt beinet sitt. Ha det bra.


Takk for at du hjalp oss med å roe oss ned, rolige snegle. Ha det bra.


 


Dukketekst 6


Begynn med valpen, og la sneglen være inne i sneglehuset bak ryggen din.


VOKSEN: Den impulsive valpen er kommet tilbake. Hei, impulsive valp.


VALPEN: (Klynker og senker hodet.)


VOKSEN: (Til barna) Hvordan tror dere at den impulsive valpen har det? (Barna svarer.) Hvem vil spørre valpen hvorfor han er så lei seg?


VALPEN: (Hvisker deg i øret.)


VOKSEN: Å ja, problemet er at du har lyst til å leke, men den rolige sneglen vil ikke komme ut av huset sitt for å leke med deg? (Tar den rolige sneglen frem fra bak ryggen.)


VALPEN: (Nikker og bjeffer fl ere ganger mot sneglehuset.)


VOKSEN: La oss spørre den rolige sneglen hva problemet hans er. Hvem vil spørre den rolige sneglen? (Velg ut én til å svare.) Du må gå helt nært slik at den rolige sneglen kan høre deg inne i huset sitt. (Barnet spør.)


SNEGLEN: (Kommer sakte ut av huset og snakker langsomt.) Det er altfor bråkete her ute.


VALPEN: (Begynner å bjeffe igjen og sneglen trekker seg tilbake.)


VOKSEN: Så problemet er altså at den impulsive valpen har lyst til å leke med den rolige sneglen, men sneglen vil ikke komme ut fordi han synes det er altfor bråkete her ute.


SNEGLEN: (Titter ut og snakker langsomt.) Ro deg ned - stopp opp og tenk.


VALPEN: (Bjeffer og hopper omkring.)


VOKSEN: (Til valpen.) Jeg synes du skal ta deg litt tid og tenke over dette problemet. Barna skal også tenke over det. Vi ser dere igjen en annen dag begge to. Si "Ha det bra" alle sammen, men si det helt lavt.


VALPEN: (Klynker.)


SNEGLEN: (Vinker med følehornene sine på utsiden av huset sitt.)


 


Dukketekst 7


Begynn med at valpen bjeffer og at sneglen ligger inne i huset sitt.


VOKSEN: (Til barna) Den impulsive valpen og den rolige sneglen hadde et problem sist gang vi traff dem. Hva var grunnen til dette? (Barna svarer.)


VOKSEN: (Til barna) Ja, den impulsive valpen var lei seg fordi den rolige sneglen ikke hadde lyst til å komme ut av sneglehuset sitt. Og den rolige sneglen syntes det var for bråkete til å komme ut.


VALPEN: (Bjeffer mot sneglehuset.)


VOKSEN: Hva kan den impulsive valpen gjøre for å få den rolige sneglen til å komme ut å leke? (Barna svarer.)


VOKSEN: (Gir følgende svar på hvert forslag til barna har gitt 4-5 ideer.) Det var ett forslag, har dere flere?


VALPEN: (Jamrer seg, forvirret.)


VOKSEN: La oss være stille en liten stund for å tenke over disse forslagene.


SNEGLEN: (Titter ut og snakker rolig og lavt.) Ro deg ned - stopp opp og tenk.


VALPEN: (Bjeffer og hopper omkring.)


SNEGLEN: Trekker seg raskt tilbake i huset sitt.


VOKSEN: (Til valpen) Jeg tror den rolige sneglen forsøker å si oss noe. Kanskje den rolige sneglen kom mer ut og leker hvis du slutter å bjeffe?


VALPEN: (Nikker og venter.)


SNEGLEN: (Kommer sakte ut.) Du roet deg ned - du stoppet opp og tenkte. Vi går og leker.


VALPEN: (Bjeffer høyt av begeistring, men roer seg ned når det ser ut som om sneglen skal trekke seg tilbake igjen.)


 


Dukketekst 8


Begynn med at valpen bjeffer og at sneglen ligger inne i huset sitt.


VOKSEN: Hvorfor bjeffer du, impulsive valp? Jeg trodde du hadde lyst til å leke med den rolige sneglen. Sneglen vil ikke komme ut hvis det er for mye bråk.


VALPEN: (Hvisker i øret ditt.)


VOKSEN: (Til barna) Den impulsive valpen sier at han ikke vet hvordan man er stille, og han vil at dere skal lære ham det. Har dere lyst til å lære den impulsive valpen hvordan han kan bjeffe på en stillere måte? (La barna trene på å bjeffe stille. Gi ros til de som klarer det.)


VALPEN: (Bjeffer stille akkurat som barna.)


VOKSEN: (Lavt til barna) Synes dere at den impulsive valpen er flink? (Barna svarer.)


VOKSEN: (Lavt) Se, det virker. Den rolige sneglen kommer ut.


SNEGLEN: Ro deg ned - stopp opp og tenk. (Gir valpen en klem.)


VALPEN: (Logrer med halen og puster kraftig av glede.)


VOKSEN: Bra, valpen. Nå fortjener du en kjeks. (La barna mate valpen.)


 


Dukketekst 9


Begynn med valpen og sneglen.


VOKSEN: Hei, rolige snegle (vinker med følehornene). Hei, impulsive valp (bjeffer stille). Så fint og stille du bjeffet i dag. Jeg vet at dere snart har fødselsdag. Hvor gamle blir dere?


VALPEN: (Bjeffer fem ganger.)


VOKSEN: Fem uker?!


SNEGLEN: (Teller til fem med det ene følehornet.)


VOKSEN: Fem dager?!


VOKSEN: (Til barna) Jeg har tatt med en fødselsdagspresang til hver av dem. La oss se om de liker gavene. (Gir en grønnsak til valpen og en ball til den rolige sneglen.)


VALPEN: (Ser forvirret på grønnsaken og jamrer seg.)


VOKSEN: Det er salat. Det er veldig godt… Du verden, du liker den jo ikke. Og du da, rolige snegle, liker du ballen din?


SNEGLEN: (Ser sjenert ut, senker følehornene og ser på grønnsaken.)


VALPEN: (Logrer med halen når den ser på ballen.)


VOKSEN: Uff da, og jeg som hadde lyst til å gjøre dem begge glade. (Til barna) Hva skal jeg gjøre? (Barna svarer. Dersom ingen foreslår å bytte presanger, foreslår du dette selv.)


SNEGLEN: (Sparker ballen til valpen.)


VALPEN: (Gir grønnsaken til sneglen. Begge to blir glade.)


VOKSEN: Ja, det ser ut som det å bytte var en god ide (Alle sier ha det.)


 


Dukketekst A


Sneglen kommer skyvende på en pakke.


VOKSEN: Hei, hvem er du?


SNEGLEN: Jeg er en rolig snegle.


VOKSEN: Hva er det du har med for noe spennende?


SNEGLEN: En pakke som jeg har fått. Kan du hjelpe meg å pakke opp?


VOKSEN: Ja, selvfølgelig (hjelper). Her har du pakken. Vil du vise oss hva du har med?.


SNEGLEN: Ja, det vil jeg! (Tar opp noe mykt, for eksempel en fjær.)


VOKSEN: Å så myk den ser ut. Kan jeg få kjenne?


SNEGLEN: Det kan du. Alle kan få kjenne.


VOKSEN: (Tar imot fjæren/den myke tingen, kjenner på den og går bort til hvert enkelt barn slik at det får kjenne.) Takk for at du delte gaven din med oss.


SNEGLEN: Nå må jeg gå. Det var hyggelig å hilse på dere. (Sneglen forsvinner.)


 


Dukketekst B


Valpen kommer skyvende på en pakke.


VOKSEN: Nei, men her kommer det en valp på besøk. Den har også med seg en pakke slik som sneglen hadde.


VOKSEN: Hei, hvem er du?


VALPEN: Jeg er den impulsive valpen.


VOKSEN: Så hyggelig, tror du at barna kan få hilse på deg?


VALPEN: Det kan de. Jeg liker godt at noen stryker meg over pelsen. (Ta valpen med slik at den kan få hilse på alle barna.)


VOKSEN: Vi fikk hilse på en snegle. Kjenner du den rolige sneglen?


VALPEN: Ja, det er vennen min.


VOKSEN: Jeg ser at du også har med deg noe.


VALPEN: Ja, jeg har med en pakke til dere.


VOKSEN: Så spennende. Trenger du hjelp til å åpne den?


VALPEN: Ja, takk.


VOKSEN: (Åpner pakke, og inne i pakken ligger erteposen. Tar frem erteposen og lar barna kjenne på den etter tur.) Hva kan det være i denne posen?


VOKSEN: Tusen takk valpen. Det var hyggelig å hilse på deg. (Valpen forsvinner.)